“Eén van de belangrijkste functies van kunst vind ik het verstoren en het doorbreken van de hiërarchie – het maken van ademgaten – zodat, ook zit je ergens in een onderlaag, je jezelf via de kunst kunt bevrijden.” Dick Hillenius in Ademgaten

Mijn meest recente serie is ‘Razzle Dazzle’.

Razzle Dazzle of ‘disruptive patterning’ is een fenomeen dat in de natuur voorkomt en te begrijpen is als ‘camouflage door aanwezigheid’. Hugh Cott beschreef dit fenomeen in 1940 in het boek Adaptive Coloration in Animals. De tekening hiernaast heeft hij gemaakt. De vogel valt min of meer samen met zijn omgeving door de textuur en de tekening van zijn veren.

In de serie Razzle Dazzle vervagen de grenzen tussen het subject en de patronen of structuren. Zij competiteren, fuseren en coëxisteren. De hiërarchie tussen de afzonderlijke onderdelen verdwijnt. Naast Cott laat ik me inspireren door de Japanse prenten waarin platte decoratieve vlakken (bijvoorbeeld in de kleding) met figuratie worden gecombineerd. Met veel aandacht voor detail maak ik het liefst monumentale tekeningen. Als voorbereiding om de juiste combinaties van patronen en texturen te onderzoeken maak ik collages. Daarna start ik links bovenaan het papier met tekenen om rechts onder te eindigen. In het proces van enerzijds mathematische repetitie en anderzijds het laten vieren, vertelt de tekening zich zelf. Om aan het eind verwonderd vast te stellen dat het resultaat anders is dan ik had kunnen bedenken, maar toch klopt bij de oorspronkelijke bedoeling.


José Krijnen (1972) studeerde eerst Humanistiek in Utrecht en later Beeldende Kunst aan de Koninklijke Academie te Den Haag. Van een fanatieke schilder die zich baseerde op ambachtelijke technieken ontstonden op de academie installaties die naast schilderijen ook stoffen en muurschilderingen incorporeerden. Sinds de serie Razzle Dazzle lukt het het José om zich in één vlak met eenvoudig materiaal als houtskool op papier uit te drukken in alle mogelijke formaten. José heeft in binnen- en buitenland geëxposeerd. Momenteel volgt ze een promotietraject in de filosofie waarbij ze zich oefent in woord en gedachten. Zij ervaart dit als parallel aan en verrijkend voor het artistiek proces.